XK-5

HAMMOND XK-5

HAMMOND XK-5

Spójrzmy prawdzie w oczy: Przenoszenie i utrzymanie zabytkowych organów Hammonda będzie tylko coraz trudniejsze w miarę upływu czasu.
Oczywiście, mamy mnóstwo szacunku dla każdego, kto je posiada, lecz aby mieć pełne brzmienie bez żadnych problemów, poznajmy dlaczego Hammond XK-5 ma się stać Nowym Oryginałem (New Original ™)

WNIOSEK PATENTOWY NA NOWE TECHNOLOGIE

Hybrydowy System Wielokontaktowych Klawiszy:
W klasycznym Hammondzie (w tym również w naszej obecnie produkowanej rodzinie New B-3 Mk II), naciśnięcie klawisza powoduje zamknięcie dziewięciu mechanicznych kontaktów, po jednym dla każdego Drawbaru. Twoje uszy zazwyczaj słyszą wiele harmonicznych jako jedną nutę. Wciskając teraz klawisz powoli, można usłyszeć, że poszczególne harmoniczne odzywają się w nieco innym czasie. Normalna gra tworzy subtelną mieszaninę pomiędzy inaczej słyszalnymi atakami i jest tym bardziej wyraźna, im więcej Drawbarów jest jednocześnie wyciągniętych. Niejeden chyba bardziej czuje to niż słyszy, ale doświadczeni muzycy z pewnością zauważą jego nieobecność.

Nie można tego dokonać na klawiaturze z standardowym systemem MIDI, który jest wykorzystywany w większości organów i syntezatorów będących w użyciu.
W XK-5, stosujemy trzy styki mechaniczne, w różnych punktach drogi naciskanych klawiszy. Każdy z nich z kolei wyzwala trzy wirtualne kontakty, dając oddzielne połączenie dla każdej częstotliwości Drawbaru, w taki sam sposób, jak oryginalne dziewięć kontaktowych mechanicznych w klawiaturze Hammond®. Rezultatem tego jest połączenie palców do dźwięku, które doskonale odwzorowuje zasiadanie przy starym modelu B, oszczędzając na wadze i kosztach. Dodatkowo, wszystkie te parametry są programowalne i możesz je ustawić tak jak lubisz lub słyszysz. Należy też dodać, że ponieważ wszystkie parametry styku są transmitowane jako dane nut MIDI, można uchwycić każdy niuans harmonicznych w dowolnym programie DAW, łącząc go bezpośrednio z XK-5 za pomocą USB.

Jim Alfredson XK-5

Jim Alfredson XK-5

„Pierwszą rzeczą, która uderzyła mnie była akcja klawiszy. Grałem wielki akord Larrego Younga i rozszerzyłem go dodając najwyższą nutę. Nie otworzył się w całości do puki nie wcisnąłem go do końca. To jest dokładnie to, co robi B-3 i czego oczekuję jako grający na B-3. ”
– Jim Alfredson (Organissimo, Janiva Magness)

Całkowicie przeprojektowana Podstawa Klawiatury:
Mechanizm klawiatury XK-5 nie pochodzi od innego producenta i zbudowany jest przez naszą Japońską fabrykę. Zaprojektowaliśmy go kopiując siłę nacisku i zakres głębokości z dobrze utrzymanego, starego B-3™. Nie zawiera sprężystych klawiszy syntezatorowych! Muzycy – mistrzowie Hammonda, którzy testowali wczesne prototypy potwierdzili, że nic bardziej nie zbliża się do dotyku i odpowiedzi klawiszy, jakie oczekują. Oczywiście, posiada on klawiaturę typu „waterfall” , tak potrzebną do Hammondowskich technik gry, takich jak wielokrotne glisy. Grając na XK-5 razem z jakimkolwiek innym nowoczesnym instrumentem jesteśmy przekonani, że zauważysz te oszałamiające różnice.

Zupełnie nowy generator dźwięku:
XK-5 wykorzystuje nową, opatentowaną technologię odtworzenia historycznego koła generatora tonu Hammonda z niespotykaną dokładnością i elastycznością.
Koła tonowe, były to wirujące 2” dyski na wspólnych wałach, każdy z własnym przetwornikiem elektromagnetycznym. Kształt i ilość zębów na kole wraz ze stałą prędkością obrotową określały wysokość i formę powstającego dźwięku. W XK-5 Modelowanie i Próbkowanie są połączone w ekskluzywnym procesie, tak aby odzwierciedlić częstotliwości wszystkich 91 tonowych kół, znajdujących się w oryginalnych organach, nie wspominając o innych ważnych szczegółach dźwiękowych, takich jak Key Click, Percussion, Vibrato-Chorus i wiele innych.

Kołowe Generatory Tonu stały się tu podobne do rzadkich skrzypiec lub klasycznych samochodów.
Pomimo, że wszystkie opuszczające fabrykę instrumenty Hammonda były kalibrowane, to po latach użytkowania nie znajdziemy dwóch identycznych egzemplarzy. Mamy więc rozszerzony zakres programowania zarówno ogólnych charakterystyk generatorów (takich jak ubytki i przesłuchy między przetwornikami) jak i indywidualnego zachowywania się kół tonowych (takich jak czystość sinusoidy) do prawie niedorzecznych głębokości. Dodatkowo ich funkcje pozwalają na perfekcyjnie kopiowanie różnej kondycji Hammonda – od nowego kupionego w salonie, do zużytego, po wielu trasach koncertowych, lub też ustawienie parametrów indywidualnych instrumentu wzorując się na modelu czy roku produkcji, numerze seryjnym kończąc!
Presety pozwolą odtworzyć również dokładnie cechy kół tonalnych instrumentów znanych artystów, od jazzu przez wielkiego Dr Lonnie Smith do Chuck Leavell (The Rolling Stones) lub Gregg Rolie (Santana, Journey) oraz wielu innych.

Wirtualny Dopasowujący Transformator:
Często są pomijane różne subtelności dźwięku Hammonda, takie jak na przykład to, że koła tonalne generowały niskie napięcie, które musiało zostać wzmocnione, lub to, że często wykorzystywano ten sam dźwięk, grając jednocześnie na różnych manuałach i ustawieniach Drawbarów. Wszystkie sygnały z górnego, dolnego i basowego manuału przechodziły przez transformator dopasowujący, aby wyrównać i podnieść sygnał zanim trafił on do przedwzmacniacza i skanera vibrato. Taki transformator (czyli kawałek żelaza z cewką owiniętą wokół niego) może „zapamiętać” niektóre stany swojego nasycenia w oparciu o to, jak ciężko pracował wcześniej, wpływając tym samym na nowo odtwarzane dźwięki. Fizycy nazywają to histerezą.
Muzycznie rzecz biorąc, wpływa to na to, jak bardzo zmieni się poziomi forma dźwięku dając efekt, który miłośnicy Hammonda nazywają „oddychaniem” instrumentu. Zjawisko jest podobne do tego, kiedy niektórzy inżynierowie dźwięku używają transformatorów dopasowujących do mikrofonów i przedwzmacniaczy dla tworzenia nowych brzmień.
W XK-5, Wirtualny Transformator Dopasowujący i jego miejsce w łańcuchu sygnału jest dokładnie ustawiane, a nasycenie i histerezy są regulowane w zakresie od minimalnych do przekraczających wartość.
Można powiedzieć że, zamykamy tym ostatnie kilka milimetrów w szczelinie realizmu.

DODATKOWE FUNKCJE
My nie poprzestaliśmy na tym. To jednak jeszcze nie wszystko.
Oto kilka z ponad 50 innowacji i funkcji jakie niesie ze sobą Hammond XK-5:

  • Cztery pełne zestawy Drawbarów + dwa dla pedałów, tak jak na oryginalnej konsoli organów Hammond B-3
  • 12 dodatkowych wirtualnych kół tonalnych, z których zbudowane są mikstury dźwięków pedałowych (czyli więcej niż 16 ‚i 8’ sinusoidalnych fal), jak ustalono w Hammondach produkowanych od 1945 r.
  • Ustawienia Kół Tonalnych innych użytkowników dostępne do pobrania.
  • Nasz najlepszy w historii cyfrowy efekt Leslie. Wszystko inne jest jedynie „Symulatorem obrotowym”
  • Płynna regulacja prędkości Cyfrowego Leslie – w razie potrzeby.
  • Dedykowany przycisk przesunięcia oktawy / transpozycji.
  • Poprawiony Overdrive DSP uzupełniony przedwzmacniaczem lampowym.
  • Poprawiony Vibrato, Chorus.
  • Dedykowane przyciski ON / OFF i pokrętła dla pogłosu, overdrive i dedykowanych -FX.
  • Dolne Drawbary B mogą sterować naprzemiennie 9 informacji MIDI CC dla zewnętrznego Koła Tonalnego.
  • Lewe i prawe wyjście Jack mogą być używane w tym samym czasie, co wyjście Leslie. Pozwala to na podłączenie XK-5 do prawdziwego Leslie oraz równolegle do stacjonarnych głośników, subwoofera lub domowego P.A.
  • Więcej trybów przełączania dla funkcji – Pedał do dolnej klawiatury (Manual Bass).
  • Firmware aktualizowane poprzez pamięci USB lub bezpośrednio z komputera.
    Wyraźny nowy wyświetlacz OLED, który jest bardziej czytelny w różnych warunkach oświetleniowych.

XK-5 Series Artist Quotes from Hammond Europe on Vimeo.

Oczywiście zachowaliśmy też rzeczy, które sprawiły, że praca z naszą kompaktową serią SK oraz XK-3C jest prostsza i przyjemniejsza.
Przytrzymaj dowolny przycisk i instrument przejdzie w tryb edycji, na pierwszą stronę najistotniejszych parametrów. Na przykład przytrzymanie przycisku szybkiego Leslie przechodzi do ustawień Cyfrowego Leslie.
Pozwala to zaoszczędzić mnóstwo czasu i szukania przy dostosowywaniu instrumentu do swoich ustawień. Nowe funkcje nazewnictwa ścieżek i kopiowanie również ułatwia dokonanie porządków w instrumencie.

Dr. Lonnie Smith, legendary jazz organist

Dr. Lonnie Smith, legendary jazz organist

Cytaty:

“To bardzo ważne czuć się bezpiecznie i komfortowo siedząc za organami. Czasem muszę grać na organach, których nie czuję tak jak jestem przyzwyczajony. Pierwsza rzecz ( w XK5 ) siadasz i czujesz B-3. Dotyk i poczucie klawiatury wraca do Ciebie. Instrument nie umarł i czuje się dobrze. Widzisz, na to czekaliśmy!”
– Dr. Lonnie Smith, legendary jazz organist

 

– Chuck Leavell (Rolling Stones)

– Chuck Leavell (Rolling Stones)

“To jest Hammond B-3! Jest to kwintesenscja tego, czego większość z nas pragnie. Lecz mieć możliwość iść jeszcze dalej i mieć te wszystkie niesamowite ustawienia strojenia….  Jestem zakochany!
To jest uczucie jak bym sobie wyobrażał, że znalazłem się w 1968 r. i kładę ręce na nowiutkim B3, z pod igły.
Wspaniałe uczucie!
Jestem dumny, że Hammond kontynuuje tradycję i robi to nawet lepiej niż było na początku.
Gratulacje”
– Chuck Leavell (Rolling Stones)